Ook chiptekort raakt Volvo

Gepubliceerd op 15 augustus 2021 om 14:08

Volvo voert een tijdelijke productiestop door in haar Europese fabrieken. Dit betekent dat er in Zweden noch België momenteel auto’s van de band rollen.

Oorzaak van de productiestop is het chiptekort. Volvo benadrukt dat het een tijdelijke maatregel is. In de Zweedse fabriek nabij Göteborg hoopt de autofabrikant de productie rond 20 augustus weer te kunnen hervatten. Voor de fabriek in het Belgische Gent gaat het om een productiestop van 3 dagen.

In juni leidde het tekort aan halfgeleiders al tot een productieonderbreking in Gent. Ook andere autofabrikanten, zoals Mercedes-Benz en BMW, moesten noodgedwongen aan de rem trekken bij de productie van hun auto’s. Desondanks boekte Volvo over de eerste helft van 2021 naar eigen zeggen de hoogste halfjaarwinst ooit omdat de vraag naar elektrische auto’s en stekker hybride modellen toeneemt. Maar voor het tweede semester verwachten de Zweden geen sterke groei in verkopen en omzet, tenzij de levering van halfgeleiders verbetert.

Vooralsnog is daar geen sprake van. Het tekort aan microchips houdt namelijk aan. Volvo bouwt in Gent gemiddeld 1.000 auto’s per dag, maar moest dit jaar al verschillende keren de productie onderbreken door een tekort aan microchips. In juni duurde dat zelfs eens een volledige week. Bij het heropstarten van de productie na het zomerreces, eind juli, hield de directie van de fabriek de situatie nauwlettend in de gaten, met als gevolg dat zij nu opnieuw moest besluiten tot een productiestop.

5.000 werknemers zijn daardoor economisch werkloos. Maar het kantoorpersoneel (800 man) wordt niet getroffen door het chiptekort en enkele honderden arbeidskrachten kunnen wel naar de fabriek komen omdat er voor hun ook geen impact is voor hun baan. Het is zoals gezegd al de tweede keer dat de autoproductie in de fabriek wordt stilgelegd. “Zoals zoveel problemen tegenwoordig begint alles met corona”, zegt woordvoerster Barbara Blomme. “Maar het grootste hoofdpijndossier zijn de microchips. Daarvoor is de vraag groter dan het aanbod”.

Volvo produceert in Gent elektrische en hoogtechnologische voertuigen, zoals de XC40. Die modellen hebben nog meer chips nodig dan klassieke modellen. Dat komt onder meer door systemen als BLIS (Blind Spot Information System), techniek waarmee een Volvo autonoom verkeerssituaties kan inschatten en vervolgens kan besluiten om wel of niet in te grijpen. “De producenten kunnen de wereldwijde vraag naar chips niet aan. Daar komt bovenop dat de corona situatie in Azië momenteel niet goed is en dat heeft dan weer een impact op het functioneren van de fabrieken aldaar omdat veel werknemers ziek zijn of in quarantaine zitten”, zo verduidelijkt Blomme.

Het tekort aan microchips is dus een wereldwijd probleem. Volvo is dus lang niet de enige fabrikant die tijdelijk geen auto’s kan leveren.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.