Volvo en Geely overwegen fusie

Gepubliceerd op 11 februari 2020 om 19:10

De Zweedse en Chinese personenautofabrikanten Volvo Cars en Geelyoverwegen om gaan te fuseren. Dat laat men vanuit het Europese hoofdkantoor in Gothenburg weten. Geely heeft op dit moment al 99 procent van Volvo Cars in handen.

Een fusie zou van beide fabrikanten een “sterke mondiale groep” maken en de “financiële en technologische synergie effecten tussen de 2 bedrijven versnellen”, zo valt in een verklaring te lezen. Li Shufu, de bestuursvoorzitter van de Geely Holding Group, benadrukt dat “het concurrentie element en de zelfstandigheid” van de verschillende merken behouden zullen blijven. De combinatie zou een waarde van rond de 30 miljard dollar kunnen hebben, zo schatten analisten in.

De voorgestelde fusie zou het merendeel van de autofabrikanten die onder Geely vallen, samenbrengen in één bedrijf. Daardoor zouden de merken kosten kunnen besparen en samen kunnen werken aan de ontwikkeling van bijvoorbeeld elektrische auto’s. Geely produceert auto’s onder de eigen naam, maar heeft ook de merken Geometry, Lynk & Co en Lotus. Volvo en Geely zijn ook samen eigenaar van Polestar. Daarnaast heeft Geely 49 procent van het Maleisische Proton in handen en de Chinezen hebben een belang van bijna 10 procent in Mercedes-Benz / Smart fabrikant Daimler.

Volvo Cars en Geely gaan nu een gezamenlijke werkgroep oprichten om een fusie te bestuderen. Dit team zal een voorstel doen aan de beide Raden van Bestuur. Een termijn voor die opdracht wordt niet vermeld. Het nieuwe fusiebedrijf zou een notering moeten krijgen aan de beurs van Hongkong en later ook aan die van Stockholm. Geely is in Hongkong al aan de beurs genoteerd. Volvo zag in 2018 van een beursgang af vanwege ongunstige marktomstandigheden. Mocht het tot een fusie komen, dan is de nieuwe combinatie qua verkoopaantallen groter dan de BMW Groep.

Geely nam Volvo Cars in 2010 over van het Amerikaanse Ford. Eerder overwogen de Chinezen al een beursgang voor het Zweedse personenautomerk om geld bij te tanken. Wereldwijd telt Volvo Cars circa 41.500 werknemers. De fabrikant heeft onder meer een grote fabriek in Gent, waar 6.500 mensen werken. Daar verwachten de vakbonden niet meteen een grote impact. “Maar vandaag weten ook wij nog heel weinig. Wij hebben geen verdere informatie gekregen over de fusie”, aldus Gino Hautekeete van vakbond ACV.

Met de fusie kunnen Geely en Volvo niet alleen geld besparen, de krachtenbundeling zou ook de technologische slagkracht binnen de groep kunnen versterken. “Een combinatie van de 2 bedrijven zal in een sterke, wereldwijd opererende groep resulteren. We kijken ernaar uit om met Håkan Samuelsson, president en CEO van Volvo Cars (rechts op de foto), deze mogelijkheid te onderzoeken”, aldus Li Shufu (links op de foto). Volvo kan een steviger vuist maken in het premium segment indien het komt tot een volledige fusie met Geely en al diens Chinese dochters.

De fusieplannen van Geely en Volvo komen op een moment dat meer fabrikanten beschutting bij elkaar aan het zoeken zijn. De krachtenbundeling tussen Fiat Chrysler Automobiles en het PSA concern is daar het beste voorbeeld van. Verder lijkt een intensievere samenwerking tussen BMW en Daimler een kwestie van tijd, gezien de bezuinigingsdoelstellingen. Ook Ford en Volkswagen hebben elkaar opgezocht om niet langer elk wiel zelfstandig te hoeven uitvinden. Verder zijn Mitsubishi, Nissan en Renault vastbesloten om hun gestrande alliantie weer vlot te trekken.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.