Oude dieselauto's willen vanaf 2020 Amsterdam weren

Gepubliceerd op 18 november 2019 om 13:53

In het kader van 'een beter milieu begint bij jezelf' zijn duizenden dieselauto's van vóór 2005 voornemens om Amsterdam te weren. Volvomakelaar trok de stoute schoenen aan en benaderde enkele Zweedse diesels voor een diepte interview.

Wilde westen

"Het is daar niet veilig" is het meest genoemde argument dat wij ter oren kregen. De ene na de andere afrekening, de kogels vliegen je daar soms letterlijk om de oren. Bovendien rijden ze daar als gekken. Links en rechts vliegen de fietsers en scooters langs de gekoesterde metallic lak en buitenspiegels af. "Knotsgek" verteld een XC90 D5 uit 2004, "ondanks mijn formaat en pruttelende dieselmotor, weten ze het toch altijd voor elkaar te krijgen om me te raken, ze doen alsof ze me niet zien of horen".

Parkeren

Ook parkeren is geen lolletje, een dagje parkeren in het centrum van Amsterdam kost al snel 60 tot 70 euro. En sta je dan eenmaal strak tussen de lijntjes van het parkeervak, dan komt er wel zo'n stadse obese met van die zwaaideuren naast je staan en bij het uitstappen drukt ze zo hard haar eigen deur in de zijkant dat je wéér schade hebt. Maar een briefje achterlaten? Neen!

 

 


Volvomakelaar rekende het voor u uit. Een dagje Amsterdam kost:

  • €7,20 per uur
  • €150 lakschade per deur/bumper
  • Ergernis: € onbetaalbaar

 

Met een beetje pech blijft u ook nog aan een beker Starbucks plakken en kan een dagje Amsterdam zomaar oplopen tot wel €800,-

 


Waardedaling

Wie dus het risico neemt om met een diesel Amsterdam in te rijden, loopt het risico om financieel helemaal uitgekleed te worden. Gezien de hetze tegen de dieselmotor, daalt de waarde van de dieselauto's sneller dan het vertrouwen in de regering. In het uiterste geval rijdt er een Aygo van voor tot achter langs jouw dieseltje op en zit je met een schade van minimaal 600 euro. Reken daarbij de parkeerkosten op van een hele dag en je zit op de 700 euro schade. Volgens de huidige koerstabellen: total-loss.

Amsterdam is auto onvriendelijk

Amsterdam boycotten vanaf 2020 is voor geen enkele diesel een nadeel. Je kan immers toch nooit echt meters maken in die stad. Een Volvo diesel koop je om kilometers te maken, en niet om bij ieder kruispunt of afslag minutenlang stil te staan en vooruit te kruipen. Wat dat betreft is die stad erg auto onvriendelijk.

Uitstoot

Wie een oudere diesel van Volvo rijdt weet dat je een fantastische zwarte wolk kan produceren. Wij vroegen de eigenaar van een S80 of hij dat niet ging missen. "Nee, helemaal niet. We wonen gelukkig in een redelijk vlak land, er staat altijd wel wat wind. Daardoor waait de roet die ik uitstoot ook van buiten Amsterdam richting het centrum". 

Niet alleen diesel auto's binnen de ring A10 zorgen voor uitstoot, de vliegtuigen en rondvaartboten doen ook een duit in het zakje. We hoeven dus niet bang te zijn dat Amsterdam door de boycot van oude Volvo diesels schoner wordt. Wat dacht je van al die scootertjes met een begrenzer? 

Sloopregeling

Mogelijk komt er vanuit het rijk een sloopregeling om de binnenstad van Amsterdam te slopen, zodat alle diesels weer door de hoofdstad kunnen toeren. Over het algemeen denken de dieselrijders dat het niet nodig is. "Ach, een keer een bekerwedstrijd verliezen en de binnenstad wordt automatisch gesloopt" aldus de trotse eigenaar van een S60 D5.

Gelijkgestemd

Tot slot zijn alle Volvorijders met een dieselmotor het wel met elkaar eens. Het is geen gemis om de hoofdstad te mijden. Tegenwoordig zit overal wel een Starbucks, MacDonalds, Bijenkorf of een stadstheater en als je genaaid wil worden, ja dat kan tegenwoordig achter ieder NS-station. En gebeurt het daar niet, dan weet de overheid je wel te vinden.

Tot slot vroegen we een wat oudere V70 wat hij aan Amsterdam ging missen: "Niets! Nee, ik ben blij dat we het er over eens zijn dat we massaal Amsterdam gaan mijden met onze diesels, ik hoop dat het erdoorheen komt want ik zou er echt niet meer naartoe willen. De laatste keer kostte een dagje Amsterdam 370 euro. Van dat geld had ik buiten de stad mooi 4000 kilometer kunnen oproken, mét strakke deuren".

 

 

 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.